spanska iakttagelser

Det finns några saker som jag tänkt lite extra på under mina tre veckor här i Valencia, here we go!

1. Spanjorer är så sjukt trevliga och tillmötesgående. Många gånger när jag gått vilse och frågat efter vägen så har de följt mig en bit på vägen för att se att jag kommer rätt.

2. Kulturen. Livet. Det är verkligen mañana, mañana. Dagarna är mycket längre här. När vi hittar på saker på kvällarna så möts vi upp vid nio, och ibland elva. Som igår t ex, då ringde Dominic vid elvatiden (på kvällen) och sa att han somnat efter middagen och precis vaknat. Han skulle bara byta om och sedan möta upp oss för ett glas. Det skulle ju aldrig hända hemma, då skulle man ju sova vidare istället.

3. Det är så billigt att leva här! Ett tio-kort på metron kostar typ 65 sek, en latte 15 sek, maten är också betydligt billigare, 1 l vin kostar från 7 sek, 2,25 l Tinto de Verano 15 sek, en drink ute kostar runt 50 sek (och då snackar vi typ en 10:a), nattbussen kostar 15 sek och taxi hem ca 70 sek på kvällskassan, etc etc.

4. ALLA holländare och schweizare har en blackberry.

5. Spanjorer är i sig ett vackert folkslag, men de kan verkligen inte konsten att klä sig eller ha snygga frisyrer. Det sistnämnda särskilt på killarna, de har jättekonstiga kreationer á la -02.

6. Väldigt många spanjorer går klädda i jeans och ibland långärmat när det är 35 grader, What's up with that?! Jag fattar verkligen inte hur de klarar det, en annan kokar ju över konstant i svala bomullsklänningar.

7. Bye bye högklackat! Här går jag nästan alltid ut i sandaler. Skulle inte klara en kväll i högklackat med tanke på att vi är ute till typ sex. Hemma i Svea skulle jag däremot aldrig få för mig att gå ut i sandaler eller tygskor, men här gör typ alla det.

8. Cigaretter får mig att må illa. Ja, det är verkligen superkonstigt med tanke på att jag feströkt i flera år (slutade iofs i höstas med det), och det brukar blir lite mer under sommaren. Men när jag rökte en cigg häromdagen mådde jag apdåligt en hel kväll och nu mår jag illa bara av lukten. Vilket är lite jobbigt i skolan då jag sitter jämte en kille som röker.

9. Jag känner mig som Amazonkvinnan i mina skandinaviska kurvor, J.Lo-röv, och tillsynes långa uppenbarelse. Alla spanska kvinnor är så petita och teeny tiny, och männen är i regel inte längre än typ 1,70 m, så det har sin förklaring.

10. Mat- och godisutbudet är under alla kritik. Det finns ingen Creme Fraische! Jag som har det i all matlagning och gör av med minst 1 l i veckan vanligtvis. Jag fattar inte att jag klarar mig utan det, min matinspiration är ickeexisterande för tillfället. Jag lever på sallader, kokt ägg och baguetter (när jag inte äter ute). Och godiset. Sverige är verkligen bäst på godis. Jag saknar mitt saltlakrits till döds! Inget annat finns det som duger heller, eller jo Kitkat, jag äter alltid massa Kitkat när jag är utomlands. Jättekonstigt, för det gör jag aldrig hemma, men där finns ju lakrits och Lindts choklad! Herreminje, don't get me started on Lindt! Fick precis världens cravings efter Lindt Sea salt. Dör! Så gott är det. (Den som vill får gärna ta det som en pik och skicka mig lite;-)

Japp, det var det! Snart kommer en update om hur senaste veckan varit med bl a skogsbränder och EM-finalen, håll till godo:-) Kärlek!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0