jag har tittat på dig ikväll och du är finare än du nånsin varit förut

Nu har jag varit i Valencia i 1,5 vecka och än har ingen uppdatering skett här på bloggen. Inte okay. Jag skaffade ju den av en anledning. Orsaken till det är rätt simpel, jag har inte haft tid och det faktum att jag bor i en Internetlös bostad gör ju såklart sitt till också. Minns inte senast jag gjorde det, -99 kanske?

Hursomhaver. Jag har haft fullt upp med att komma till rätta i staden och skolan och levt livet med allt vad det innebär.

Lägenheten där jag bor ligger 35 min promenad från centrum och skolan, skön morgonpromenad! På hemvägen får jag dock alltid vallningar á la klimakteriet, och känner mig som en dränkt katt. Fresch. Jag bor på 14:e våningen, hissen tar en halv evighet att åka, vilket kan vara lite påfrestande för Hets-Mickan;-) Annars är lägenheten ganska skabbig, spansk standard är inte mkt att hänga i julgran. Nada para colgar en el arbol de Navidad, så att säga. Jag delar den med två andra tjejer, en holländska född -93 och en tysk tjej. Ynglingen är supergullig, men vi har inget gemensamt och är väldigt mycket 19 år. Tysken är jämngammal med mig, men hon är typ aldrig hemma. Det skall tilläggas att den sistnämnda inte diskar efter sig noga och lämnar disk, så jag har fått lägga Pedadant-Mikko på hyllan. Vad är det tyskar och disk btw?!? Minns min tyska roomie från Cádiz som heller aldrig diskade efter sig.

Skolan är bra, men väldigt annorlunda från Cádiz, särskilt undervisningen. Det är inga rena grammatik- och konversationslektioner utan de är blandade. Jag har inte kommit fram till vad jag tycker är bäst. Lärarna är väldigt pedagogiska och tålmodiga och svarar lugnt på mina en miljon frågor. Jag vägrar ge mig, jag ska förstå och hör sen! Det finns 7 nivåer och jag är på nivå 4, en del känner jag igen, de frågade om jag ville repetera subjuntivo, vilket kan vara bra. Repetition är kunskapens moder, som min Latin-lärare skulle ha sagt.

På skolan är det runt hundra studenter. Mycket holländare och britter, en del från Österrike, Tyskland och Italien. Det är jag och två svenskar till, vilket är bra för språket. :-) Har hittat ett härligt gäng att hänga med! Det är nästan alltid nåt på gång, mycket fotboll och strandhäng har det blivit såklart. Det är väldigt roligt! I fredags var vi två svenskar som satt och supportade Sverige mot typ 10 britter, det var kul, speciellt när vi förlorade. Inte.

Utelivet här är fantastiskt! Det är nåt helt annat än jag tidigare skådat. Sivans kan slänga sig i väggen! Var ute på ett asgrymt ställe i fredags! Det var två våningar (no shit), men övervåningen var under bar himmel med en massa palmer och hur stort som helst! Slå ihop H- och K-huset i Växjö så kan ni tänka er hur stort det är. Ni skulle vara där! Verkligen en upplevelse för en småstadstjej som jag. Vi gick ut 0200 och gick hem 0600. I lördags gick jag hem tidigt, dvs 0330, var helt slut efter fredagen. Då var vi ute på en bar där två vältränade, halvnakna killar ställde sig på baren och hällde sprit i folks munnar. Haha!

I övrigt blir det en del Tinto de Verano och öl, mums! Dock kommer jag oftast i säng i hyffsad tid, förutom i tisdags. Jag var ju tvungen att fira Sveriges första och sista vinst! Då fick jag lära mig att skåla på äkta Texasvis av två amerikaner som är därifrån (skall lära er det sen, trust me:). Sen shottade jag Tequila med apelsin och kanel! Bartendern påstod att det var så man gjorde ursprungligen. Det var sjukt gott! Dagen efter (igår), skulle jag hålla en muntlig presentationen på spanska om terrordådet i Oslo och Utøya förra sommaren... Way to go Mikko! La vida en España!

Vädret är helt underbart! Cirkus 30 grader och sådär härligt fuktigt, älskar det, då vet man att man är utomlands! Havet är riktigt ljummet och varmt! Däremot lyckades jag bränna sönder hela röven i söndags. Min solkräm tog slut så jag fick inte så tjocka lager. Det resulterade i feberfrossa och enorm smärta när jag sitter ner. Idag är det första dagen som det inte gör ont, så jag har inte kunnat gå till stranden denna veckan. Det sägs att kommer bli 50 grader i juli, då kommer jag att bo på stranden! Hej spf 50!

Jag har lyckats bege mig ut pa några springturer också. Så himla skönt att röra lite på sig! Blir tokig annars och det är ju onödigt;-)

Denna veckan är det många som åker hem, vilket är riktigt tråkigt! Får bli avskedsparty hasta las tantas imorn. Har skrivit detta inlägg på mobilen, så är ganska trött nu! Sitter på bussen till Madrid och Klara, så har några timmar att slå ihjäl. Ta hand om er därhemma! Jag nås på WhatsApp och Viber på mitt svenska nr dagtid.

Kärlek!

Skrivet 2012.06.21

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oh yeah låter som du har det helt fantastiskt guapa! Och jäkla tyskar rent ut sagt, men no te preocupes, Mikaela frega ;)

2012-06-25 @ 16:30:22
Postat av: Martina

Ja och kommentaren ovan var från mig då, tekniken är inte min vän!

2012-06-25 @ 16:31:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0